Mitä tehdä, kun päiväkodissa kiusataan?

Kiusaamisesta kirjoitellaan aina välillä. On koulukiusaamista, nettikiusaamista, työpaikkakiusaamista. Mutta päiväkodista se alkaa. Jo päiväkoti-ikäiset lapset kiusaavat, syrjivät, eivät ota leikkiin. Joku ei saa koskaan synttärikutsuja. Mikä on vialla? Miksi tällaista annetaan tapahtua? Kuka sallii kiusaamisen?

Päiväkoti-ikäiset lapset ovat lähes koko ajan jollain tapaa aikuisen valvonnassa. Päiväkoti-ikäiselle aikuinen on vielä luontainen auktoriteetti. Pieni lapsi yleensä haluaa tehdä oikein ja olla aikuiselle mieliksi. Päiväkoti-ikäiselle aikuisen kehu merkitsee vielä paljon. Päiväkoti-ikäiselle aikuinen voi asettaa rajat ja säännöt ja valvoa niitä. Päiväkoti-iässä kiusaaminen pitäisi voida estää. Aikuisten pitäisi se estää. Piste. Ei muttia.

Olen tavannut työssäni kiusattuja lapsia. Ja niitä, jotka kiusaavat. Ja heidän vanhempiaan. Ja opettajiaan. Ja päiväkodin aikuisia. Ja koulun. Sitä kautta minulle on valjennut jokunen asia:
  1. Moni aikuinen ei oikein tiedä, miten ja milloin kiusaamiseen tulisi puuttua.
  2. Liian usein ajatellaan, että lasten on hyvä ratkaista ongelmat keskenään, jotta oppisivat.
  3. On myös välinpitämättömyyttä. On aika helppoa katsoa vähän eri suuntaan ja "olla näkemättä".

Lopulta päätin tarttua kynään... ja saarnata.

  • ks. yst. yllä kohta 3. - Välinpitämättömyys on julmaa. Jos et puutu, sallit kiusaamisen. Piste. Ei muttia.
  • ks. yst. yllä kohta 2. - Väärin ajateltu. Eivät lapset sillä tavalla opi. Kun lapset ratkovat ongelmia keskenään, ovat voimassa viidakon lait. Toinen ottaa lapion kädestä ja toinen lyö, vahvempi ja nopeampi voittaa. Isommilla lapsilla keinot ovat erit, mutta kaava usein sama. Aikuisen pitää auttaa lapsia konflikteissa, sillä tavalla lapset pikku hiljaa oppivat ratkomaan niitä itse - asiallisella tavalla.
  • ks. yst. yllä kohta 1. - Kiusaamiseen pitää puuttua, se on aikuisen vastuulla. Se on kasvatusta. Siihen voi puuttua monilla pienillä teoilla, esimerkiksi alla kuvatuilla tavoilla:

Jos olet kiusaajan vanhempi:
  • Puhu lapsesi kanssa kiusaamisesta. Kerro, että kiusaaminen on väärin. Kerta tai kaksi ei riitä. Juttele toistuvasti, niin kauan kuin kiusaamista ilmenee.
  • Kysy miksi lapsi kiusaa. Juttele siitä, ettei ketään saa syrjiä ja että yleensä kaikki pitäisi ottaa leikkiin, vaikka kaikki eivät ole yhtä kivoja.
  • Juttele siitä, miltä toisesta tuntuu, kun jää yksin. Miettikää yhdessä, miltä lapsestasi tuntuisi, jos jäisi yksin tai tulisi kiusatuksi.
  • Kerro lapselle, että rakastat häntä, mutta et hyväksy kiusaamista.
  • Kerro, että reilu kaveri on sellainen, joka ei kiusaa ja pyytää yksin jääneen mukaan.
  • Sovi lapsen kanssa, että nyt on aika alkaa harjoitella reilun kaverin tapoja.
  • Sovi päiväkodin aikuisten ja lapsesi kanssa, että haluat päivän jälkeen tietää, onko kiusaamista ollut.
  • Jos lapsi on onnistunut olemaan jonakin päivänä kiusaamatta, lasta on syytä kehua. Asiaa voi juhlistaa jotenkin, esim. menemällä jätskille tai tekemällä muuta mukavaa.
  • Jos lapsi on kiusannut, jutelkaa asiasta ja siitä, mitä ne reilun kaverin tavat olivatkaan. Kerro, että olet  harmissasi, kun kuulet lapsen kiusanneen ja toivot, että huomenna sujuisi paremmin.
  • Jos lapsella on tapana kiusata tai syrjiä, älä päästä häntä leikkimään ilman aikuisen valvontaa!
  • Jos nämä keinot eivät auta, ota yhteyttä esim. kasvatus- ja perheneuvolaan ja pyydä apua. Ei ole sinunkaan lapsesi kehitykselle hyväksi, että hän tottuu kiusaamaan ja syrjimään muita.

Jos olet kiusatun lapsen vanhempi:
  • Kuuntele tarkkaan, mitä lapsi kertoo. Mikä on lapsen käsitys siitä, miksi häntä kiusataan tai syrjitään?
  • Ota asia puheeksi päiväkodin henkilökunnan kanssa. Pyydä heitä tarkkailemaan tilannetta ja puuttumaan vähäiseenkin kiusaamiseen.
  • Opeta lastasi olemaan jämäkkä kiusaamistilanteissa. Opeta sanomaan (kovalla äänellä):"Älä kiusaa!"
  • Opeta lastasi kertomaan aikuiselle, jos joku kiusaa.
  • Kerro lapselle, ettei kiusaaminen ole hänen vikansa. Voit kertoa lapselle, että joskus kaikki lapset eivät ole oppineet reilun kaverin taitoja ja kiusaavat muita. Se on kurjaa, niin ei saa tehdä ja aikuiselle pitää heti kertoa.
  • Joskus on niin, että kiusatulla lapsella on jokin ominaisuus, jonka vuoksi hän herkästi joutuu kiusatuksi tai syrjityksi. Voi olla, että lapsen sosiaaliset taidot ovat vielä heikot ja hän esim. menee leikkeihin mukaan "väärällä tavalla". Jos ajattelet, että tästä voisi olla kyse, harjoittele lapsen kanssa. Voitte yhdessä miettiä fiksuja tapoja mennä leikkiin ja leikkiä toisten kanssa.
  • Yritä tutustua muiden lasten vanhempiin ja sovi leikkitreffejä tai kutsu joku lapsi teille leikkimään. Yhden kaverin kanssa leikki sujuu usein paremmin ja lapsi voi harjoitella kaveritaitoja sinun "valvovan silmäsi alla".
  • Jos ongelma pitkittyy, pyydä apua esim. perheneuvolasta.

Jos olet jonkun muun lapsen vanhempi:
  • Jos sinun lapsesi ei ole kiusattu eikä kiusaaja, sinulla on hyvät mahdollisuudet auttaa. Opeta lastasi vastustamaan kiusaamista.
  • Juttele lapsesi kanssa reilun kaverin tavoista ja siitä, että on tärkeää ottaa kaikki mukaan.
  • Kysele lapselta, kenen kanssa hän leikkii, kiusataanko päiväkodissa jotakuta tai jääkö joku usein yksin.
  • Kerro, että kiusaaminen on väärin.
  • Kerro lapselle, että reilu kaveri pyytää yksin jääneen mukaan.
  • Entä jos sinun lapsesi kutsuisi syntymäpäivilleen sen, jota ei usein kutsuta? Kerro, että sillä tavalla saa toiselle tosi hyvän mielen.
  • Entä jos kutsuisitte teille leikkimään jonkun sellaisenkin lapsen, jolla ei vielä ole kavereita.
  • Opeta lapselle, että jos hän huomaa jotakuta kiusattavan, on aikuiselle mentävä heti kertomaan ja kiusaajalle pitää sanoa: "Älä kiusaa!"

Jos olet päiväkodin täti tai setä:
  • Tarkkaile lasten leikkejä, mene tarvittaessa mukaan ja ohjaa lapsia reiluun toimintaan.
  • Puutu kiusaamiseen joka kerta.
  • Joskus on hyvä leikkiä määrätyissä pienryhmissä, jotta kaikki saavat mahdollisuuden harjoitella yhteisleikkitaitoja ja opetella periaatetta "kaikkien kanssa on tultava toimeen".
  • Käykää reilun leikin säännöt läpi joka päivä.
  • Päiväkotiryhmässä voi olla päivittäisessä käytössä "reilun kaverin tähdet". Niillä aikuiset voivat positiivisella tavalla huomioida ja nostaa esiin lapsia, jotka ottavat toisia mukaan, leikkivät reilusti, eivät kiusaa. Yhteisessä tilanteessa esim. välipalan päätteeksi jaetut kunniatähdet kannustavat reiluun toimintaan. Samalla voi aikuisjohtoisesti yhdessä lasten kanssa kerrata reilun kaverin toimintatapoja. Aikaa kuluu 5 min, ja asia on taatusti yhtä tärkeä, kuin hyvien pöytätapojen opettaminen. Kun ryhmähenki on kiusaamisen vastainen, kiusaajan on vaikeampi kiusata.
  • Jos joku lapsi toistuvasti jää yksin tai joutuu kiusatuksi, miettikää auttamiskeinoja työryhmässä. Puhukaa myös lapsen vanhempien kanssa.
  • Jos joku lapsi toistuvasti kiusaa, hän tarvitsee enemmän aikuisen valvontaa.
  • Jos joku lapsi toistuvasti syrjii tai kiusaa, asiasta pitää puhua hänen vanhempiensa kanssa. Tällainen perhe on hyvä ohjata kasvatus- ja perheneuvolan asiakkaaksi. Sieltä saa apua kasvatuksellisiin ongelmiin ja lapsen käytösongelmiin. Näin tulee tehdä myös siinä tapauksessa, että kyseessä on "normaali kahden vanhemman perhe" ja vaikka lapsi olisi siististi puettu ja vanhemmat mukavia.
  • Jos jonkun lapsen sosiaaliset taidot ovat heikot ja hän esim. menee leikkiin väärällä tavalla tai tulee sotkeneeksi toisten leikit ja joutuu sen vuoksi torjutuksi, aikuisen tehtävä on auttaa. Aikuinen voi ohjata ja neuvoa, miten lapsen kannattaa toimia leikkitilanteissa. Aikuinen voi mennä hetkeksi leikkimään ja auttaa lasta pääsemään mukaan


Päiväkotikiusaaminen
Päiväkodeissakin kiusataan - mahdollisuudet puuttua kiusaamiseen ja estää se ovat kuitenkin hyvät, jos vain tahtoa riittää.
Lasten kanssa asiat ovat joskus vaikeita.
Mutta aikuisen ei koskaan pidä olla se heikko lenkki.

Kommentit